Indiai naptár

Ezt érdemes tudni az indiai naptárról

A indiai naptár egy ősi időszámítási rendszer, amelyet többek között a hindu fesztiválok időpontjának meghatározására használnak. Luniszoláris, vagyis figyelembe veszi mind a Hold, mind a Nap mozgását. A hónap a Hold aktuális pozícióján alapul, de az év hosszát a Nap járásához igazítja. Az egyes tradíciók saját ünnepekkel rendelkeznek, ezért a hindu naptárt több regionális eltérés jellemzi.


Ünnepeld velünk a legfontosabb hindu ünnepeket! Mutathatjuk? >> Indiai ünnepek


A naptárak világszerte „hold”, „nap” és „hold-nap” elemekre oszthatók. A Hold több szempontból is hatással van az életünkre. A Nap naptárakban a hónapok nincsenek szinkronban a holdfázisok ciklusával. Az indiai naptár az indiai kultúra központi része. A modern élet összehangolása miatt a nyugati Gergely-naptár a hivatalos, de minden hindu fesztivál, szertartás és évforduló hagyományosan a Védák által is ismert Hold naptáron alapszik.

Az indiai naptár nagy korszakai

A hindu hagyomány a júgák, korszakok révén nagy időintervallumot jelez. Négy ilyen ciklusról tanít: ű

  • a szatja-juga (aranykor),
  • a tréta-juga (ezüstkor),
  • a dvápara-juga (bronzkor)
  • és a kali-juga (vaskor).

A hindu naptár szerint a jelenkor a kali-juga, az önzés, az erőszak és a képmutatás kora.

A kali-juga a híres kuruksetrai háború befejezése után, Krisna eltávozásakor kezdődött. Ez i.e. 3102. február 17. éjfélnek felel meg. A Mahábháratában is olvashatunk a kuruksetrai csatáról, sőt az eposz egyik fejezetét Krisna szavai, a Bhagavad-gítá alkotja.

Az indiai naptár a Védák szerint

A védikus irodalom hivatkozásai azt mutatják, hogy a kronológia (az idő tudománya) és a kronometria (az idő tudományos mérése) már a védikus időkben is létezett. A bolygók mozgásainak, csillagképeinek, napfogyatkozásainak, napfordulóinak, évszakainak stb. ismerete a védikus kor kezdete óta létezik. Emmelin Plunret a Naptárak és csillagképek c. munkájában írta:

„K.e. 6000-ben a hindu csillagászat rendkívül fejlett volt. A Védák a Föld, a Nap, a Hold, a bolygók és a galaxisok dimenzióiról is beszámolnak.”

A Rigvéda a hónapok neveihez a Hold kifejezést teszi, de az éveknél a Napot említi. A „Vedang Jyotisha” szó szerint „az égi fények tudományáról” szóló Rigvéda rész egy „luni-szoláris” naptárt ír elő.

Ehhez adjuk hozzá Jadzsur Véda csillagászattal kapcsolatos verseit, és megvan az első írásos bizonyíték India ősi csillagászati ismereteiről.

A Védákhoz tartozó upanisadok és a puránák szintén tartalmaznak ilyen bejegyzéseket. Az európaihoz hasonlóan a hindu naptárban a hét minden napjához tartozik egy hozzáillő bolygó, és valamelyik istenség képviseli.

Az indiai naptár tudományos alapja

A hindu naptár luniszoláris naptár néven ismert. A naptárban szereplő 12 holdhónap mindegyike magában foglalja azt az időt, amelyre a Naphoz viszonyítva a Holdnak szüksége van a Föld körüli keringéshez. Egy hónapot a holdfázisok teljes ciklusának (29,5 nap) tekintenek. 12 ilyen holdhónap (354 nap) egy teljes évet jelent. Ezt tudományosan határozták meg a Nap és a Hold helyzete alapján.

a hindu naptár vagy indiai naptár tudományos idézet

Ahhoz, hogy megőrizzék a napév és a 12 holdhónap közötti megfelelést, 30 havonta, körülbelül 2½ évente egy további hónapot illesztenek a naptárba. Ilyen gyakorlat a védikus időkben is elterjedt volt.

„Szent törvényéhez híven ismeri a tizenkét holdat és utódaikat:
Ismeri a későbbi születés holdját.” Rigvéda (I.25.8.)

A védikus csillagászok tudták, hogy a Hold Föld körüli pályája ellipszis alakú, és kiszámították az egyes holdnapok időtartamát is. A védikus rendszerben a napkelte kezdi a napot, és a következő napfelkeltéig tart. Így a nap hossza egyik napról a másikra változik, és jelentős különbség lehet a nyári és a téli napok között.

Mikor kezdődik az év?

Az év eleje régiónként változik, főként a kulturális és a mezőgazdasági betakarítási idény alapján. A legtöbb régióban az év az újholdon kezdődik, mielőtt a Nap belépne a Kos (Meṣa) állatövébe. Ez a márciusi napéjegyenlőség napján vagy annak környékén történik. Az év ezen időszakában betakarították a szemeket, és elkezdődik a vetés szezonja.

A hindu naptár pontossága és tudományosan bizonyított rendszere népszerűvé vált Nepálban, Tibetben, Thaiföldön, Jávában, valamint az iszlám Nyugaton és Délkelet-Ázsia más régióiban. A csillagászatról számos indiai szöveget fordítottak kínai nyelvre a Sui és Thang dinasztiák idején (581–907). A külföldi asztrológusokat és csillagászokat egészen Perzsiától és Arábiától vonzotta India.

Az indiai naptár évszakai

A hindu naptár felismeri a nyári és a téli napforduló jelentőségét, és a 12 holdhónapot hat évszakra osztja. A védikus idők óta Indiában ezt a naptárt használták, életüket az évszakokhoz igazították. Időtartamuk két hónapos, közben különleges ünnepségek és események történnek. A hindu szentírások szerinti a hat évszak (ritu) a következő:

  • Vasant Ritu: tavasz (március közepétől május közepéig)
  • Grishma Ritu: nyár (május közepétől július közepéig)
  • Varsha Ritu: esőzések, késő monszun (július közepétől szeptember közepéig)
  • Sharad Ritu: ősz (szeptember közepétől november közepéig)
  • Hemant Ritu: tél előtt (november közepétől január közepéig)
  • Shishir vagy Shita Ritu: téli monszun (január közepétől március közepéig)

Míg Észak-India éghajlata többnyire megfelel az évszakok ilyen markáns változatainak, az Egyenlítő közeli Dél-Indiában ez kevésbé nyilvánvaló.

Az indiai naptár szerinti böjtnapok, ekadasik

Az indiai naptár szerinti böjtnapok közül a legjelentősebb a kéthetenkénti ekadasi nap. Ekadasi a holdciklus tizenegyedik napja, mind a Purnima (telihold), mind az Amavasya (újhold) idején. Ekadasi jelentése 11., és napkeltétől napkeltéig tart.

Az ekadasit böjtölésre alkalmas napként ünneplik. A szentírások szerint nyolcéves kortól nyolcvanéves koráig az ember tartsa be az ekadasi-vratát, a lemondást. Az étkezésben ezen a napon tartózkodnak a gabonaféléktől és a hüvelyesektől. Miért? Ezeket nehezebb emészteni. Az ekadasi célja a spirituális tevékenységek végzése. Ily módon el lehet érni mind a külső, mind a belső tisztaságot.

A kimagasló ünnepeken is van javasolt böjt, hogy ne az emésztés terhelje le a szervezetet. Így könnyebb a lelki dolgokra fókuszálni. Vannak, akik teljes böjtöt követnek, nem fogyasztanak semmilyen ételt vagy italt.

A hindu naptár szerinti ünnepek

A naptár a hinduk életének létfontosságú része, mivel elengedhetetlen a fesztiválok időpontjának kiszámításához, és a különböző szertartások teljesítésének kedvező idejéhez és napjaihoz. A spirituális ünnepek a Hold járásához igazodnak. Így a fontos hindu fesztiválok időpontja évről évre változik.

Ilyenek a Maha Sivaratri, Síva megjelenése, Maháprabhu megjelenése, a Gaura Purnima, a lellki tanítómester ünnepe, a Gura Purnima, Krisna megjelenési napja, Janmastami. A kimagasló szentek, lelki tanítómesterek megjelenési és eltávozási napja.

A populáris népünnepélyek is, mint Ganésa és Durga születésnapja vagy a Holi és Divali. A fesztiválok többnyire egybeesnek a teliholddal vagy az újholddal, vagy a holdfázis utáni napon ünneplik őket.

A kilenc napos Navratri fesztivál Durga, Laksmi és Szaraszvati istennő ünnepe. A szeptemberben vagy októberben megünnepelt Navratri különösen Bengálban közkedvelt. Észak-Indiában Ráma Rávana felett aratott győzelmének ünnepe az egyik legnépszerűbb.

Mivel a hindu fesztiválok a természet ciklikus életéhez kapcsolódnak az ünnepi szertartások célja, hogy megtisztítsák, elhárítsák a rosszindulatú hatásokat, megújítsák a társadalmat, áthidaljanak kritikus pillanatokat. A dharma, az életfeladat szolgálatában állnak.

A szanszkrit utsava szó fesztivált vagy ünnepet, valamilyen örömteli eseményt jelent. Összetett kifejezés: ut-eltávolítás, sava-világi bánat. Az istentiszteletek és ünnepi fények nagyszerű tisztelgési formák a Legfelsőbb által létrehozott ciklikus természet előtt.

Az indiai regionális naptár

Indiában az időszámítást https://hinduizmus.hu/vedikus-filozofia/az-ido-merese a hatalmas korszakok, és az aprólékos időbeosztások jellemzik. India különböző részein különböző naptárakat használnak. Némelyek nemcsak a kezdő dátumban különböznek, hanem más időmérési elvekkel rendelkeznek. A hindu fesztivál naptár régiónként is változhat. Ezeket a dátumokat mindenhol közzéteszik.

Észak-Indiában a hónap általában teliholddal, Dél-Indiában újholddal kezdődik. Egyes tradícióknak is megvannak a saját ünnepeik. Az ünnepeket és a fesztiválokat gondosan összehangolják a Hold mozgásával, így a fesztiválok és ünnepségek időpontja − a Gergely-naptárhoz viszonyítva − évről évre változhat. Ez azt is jelenti, hogy minden hindu hónapnak más a kezdő dátuma, mint a gregorián naptár megfelelő hónapjának.

Az indiai Nap központú naptárak

Az indiai naptárak másik csoportja a nap-naptár. Egy 15. századi csillagászattal kapcsolatos pálmaleveles kéziratot, a Surya Siddhantát követi. Népszerűek India keleti és déli részein, valamint Délkelet-Ázsiában is, amely a középkorban indiai fennhatóság alatt állt. Ezeknek fix kezdési dátumuk van az évre, és a hónapban rögzített napok száma 30/31.

A történet nem lesz teljes, ha nem vesszük figyelembe India hivatalos nemzeti naptárát, amelyet a függetlenség kivívása után egy bizottság állított össze Meghnad Saha, a világhírű indiai asztrofizikus vezetésével.

India nemzeti naptárát 1957. március 22-én fogadták el. Addig körülbelül 30 különféle indiai naptárt használtak az ország különböző régióiban. Ekkor a kormány úgy döntött, hogy véget vet ennek a hatalmas zűrzavarnak. Formalizálta a luniszoláris naptárt, hogy egyszerre igazodjon a Hold- és a Nap alapú naptárakhoz. Most a szökőévek egybeesnek a gregorián naptáréval.

Bár az Indiai Köztársaság állami ünnepei mindig az év adott napján esedékesek, a hindu vallási https://hinduizmus.hu/bolcsessegek/hindu-vallas-jellemzoi életet továbbra is a hagyományos hindu naptár szabályozza.

Összefoglalás

Az indiai naptárban a bolygó mozgásainak, csillagképeinek, napfogyatkozásainak, napfordulóinak, évszakainak stb. ismerete a védikus kor kezdete óta létezik. A hindu időszámítás legkorábbi említése megtalálható a Védákban, a hinduizmus szent szövegeiben.

Az indiai naptár a polgári élet érdekében elfogadta az idő eloszlásának különböző időszakokra, például napokra, hónapokra és évekre való felosztását. A hivatalos naptár mellett az indiai naptár a mindennapi élet spirituális fontosságát és a transzcendens kutatását is szolgálja.

Leave a Comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .