Bhakti Raksaka Sridhar Maharaja fiatal szanyásziként

Srila Bhakti Raksaka Sridhara Maharaja élete és tanítása

Svámí B.R Sridhar Maharaja a 20. század egyik kimagasló vaisnava lelki tanítómestere. Bhaktivédánta Szvámí Prabhupada eltávozása után új reményt töltött a hozzá fordulók szívébe. Személyében a legképzettebb filozófus találkozott a makulátlanul tiszta szenttel. Így hát nem csoda, ha  őt hallgatva vagy olvasva olyan érzésünk van, mintha csak Sridhar Maharádzs szavai a bhakti nektár folyamaként hömpölyögne alá az Égből. Bemutatjuk Sridhár Mahárádzs életét.

Srila Bhakti Raksaka Sridhara Maharaja egy magasztos és szegény brahmin családból származott. Jogot tanult, kiválóan végezte tanulmányait. 31 éves korában véglegesen a Krisna-tudat mozgalmának szentelte magát, majd az azt követő 62 évben szigorúan követte ezt a gyakorlatot. Szent életű tudós és költő volt egy személyben. Írásai a tökéletesen megértett és átadott magas szintű filozófia könyvei. Lelki kincsek, melyek logikus felépítése rabul ejti az intellektust, de szépségükkel a szívet is megremegtetik.

Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur tanítványai révén olyan kiváló csapatot hozott össze, akik munkásságukkal az egész világ lelkiségét elősegítették. E kiváló emberek egyike volt Srila Bhakti Raksaka Sridhara Maharaja is. Sridhara Maharaja kiváló filozófus, emellett rendkívül nagylelkű és kedves vaisnava volt. Tisztelték és szerették szent egyszerűségét, szeretetteljes természetét.

Srila Bhakti Raksaka Sridhara Maharaja élete

Srila Bhakti Raksaka Sridhara Maharaja 1895. okt. 10-én jelent meg a Bhattacarya rend tisztelt brahmana családjában Hapaniyában. Nyugat-Bengáliában, az indiai brit uralom idején. Gyermekkorában is megmutatkozott Sri Csaitanja Maháprabhu iránti erős belső hite, valamint természetes vonzódása a náma-szankirtan, a szent nevek zengése iránt. 15 éves korában már verseket írt szanszkrit nyelven.

Tanulmányait a Baharamapur Egyetemen szerezte, fiatalon nősült, ám felesége korán meghalt. Akkor találkozott Bhaktisiddhanta Saraswati Thakurral, aki a lelki tanítómestere lett. Csatlakozott a Gaudiya misszióhoz, de apja halála után még sokáig támogatta családját.

Srila Sridhara Maharaja szerte Indiában utazott és prédikált, személyesen kísérte Srila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakurat sok éven át. 1942-ben alapította meg a Chaitanya Saraswat Math templomot, a Gangesz partján, Navadvipa Dhama területén. Az anyagi világból való távozásáig ott maradt, miközben a világ minden tájáról érkeztek bhakták, hogy hallhassák vagy tanácsot kérjenek tőle.

Széles körben elismerték: mély hite, tudása, messze földön megbecsülést és tiszteletet szerzett neki. Annak ellenére, hogy végtelenül szerény ember volt. Srila Bhakti Rakshak Sridhar Maharaja 1988. augusztus 12-én távozott ebből a világból.

Sridhar Maharaj találkozása Bhaktisiddhanta Saraswatival

Sridhar Maharaj először 1923-ban került kapcsolatba a Gaudiya Math-tal. Úgy döntött, hogy feladja a tanulást és minden más világi kötelezettséget, de leendő mestere figyelmeztette: Jobb lesz, ha előbb befejezi jogi tanulmányait. Sridhar Maharaj így tett, jogi diplomáját kitüntetéssel kapta meg.

Bhakti Raksaka Sridhar Maharaja fiatal szannyásziként
Bhakti Raksaka Sridhar Maharaja fiatal szannyásziként

1926-ban Sridhar Maharaj már teljes mértékben elkötelezte magát lelki tanítómestere, Bhaktisiddhanta Saraswati Goswami missziója iránt. Jelentős szerepet vállalt a Gaudiya Math megszervezésében. Rendkívül képzett filozófus volt, a misszió kiemelkedő prédikátoraként mindenfelé utazott Indiában, folyékonyan prédikált bengáli, hindi, szanszkrit és angol nyelven. Sri Chaitanya Mahaprabhu tanításait adta át egyetemeken, nyilvános szemináriumokon és fesztiválokon.

Sridhara Maharaja írásainak elismeréseként Bhaktisiddhanta Saraswati Thakura így tájékoztatta a Gaudiya Math folyóiratainak szerkesztőit:

„Ha közlitek Sridhara Maharaja írásait, jelentősen emelkedni fog a publikációk színvonala.”

Miért kapta a Bhakti Raksaka nevet?

Bhakti Raksaka Sridhara Maharaja 1930-ban lépett a sannyász, szerzetes rendbe. Sríla Bhaktisiddhanta Saraswati rendkívül elégedett volt tehetséges, szerény tanítványával. A Gaudiya vaisnavizmus tökéletes prédikátorát látta benne, aki hitelesen adja tovább a lelki értékeket. Elismeréseként a Bhakti Rakshak transzcendentális nevet adta, ami azt jelenti: „Az odaadás őre.”

Srila Bhakti Raksaka Sridhar Maharaja idezézet

Kiemelve és elismerve Sridhara Maharaja mélységes szentírás ismeretét, Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura sastra-nipuna-ként jellemezte őt. Jelentése: a szentírások rendkívül hozzáértő tudósa.

Bhakti Raksaka Sridhara Maharaja amellett, hogy kimagasló filozófus és a 20. század kiemelkedő vaisnava lelki tanítómestere lett, mint ember is kiváló tulajdonságokkal rendelkezett. Ezek közül a legfontosabb három:

  • Mentesség az irigységtől és a hibakereséstől.
  • Mindig harmonizálni tudta a környezetét.
  • Kedves és szeretetteljes természet az alárendeltjeivel való kapcsolattartásban is.

Bhaktisiddhanta Saraswati utolsó kérése Sridhara Maharajhoz

Huszonnégy órával a halandó világból való távozása előtt, Bhaktisiddhanta Saraswati Thakura arra kérte szeretett tanítványát, Sridhara Maharajot, hogy énekelje el az egyik Narottama dasa Thakura dalt.

Ez a Sri-rupa-manjari-pada, „Rupa manjari lótuszlába az én kincsem” kezdetű ének volt. Sridhara Maharaja így emlékezett vissza:

„Így tettem, tétovázva. A természetem mindig tétovázott, hátrahúzódott. Nem voltam jó énekes, szóval amint valaki más átvette, abbahagytam. Gurumaharajam azonban újra kérte:
– Nem szeretem hallani a dal édes dallamát – mondta. A másik bhakta abbahagyta az éneklést, és nekem újra kellett kezdenem. Sri-rupa-manjari-pada, sei mora sampada. Azt akarta, hogy énekeljem ezt a dalt.”

Sridhar Maharaj Bhaktivédánta Szvámí Prabhupádról

Bhakti Raksaka Sridhara Maharaja és Bhaktivédánta Szvámí Prabhupád hittestvérek voltak. Elmondható, hogy mindketten rendkívüli tanítványok, éppen ezért rendkívüli lelki tanítómesterek is voltak.

Bhakti Rakdaka Sridhar Maharaja Bhaktivédánta Szvámí Prabhupada társaságában

Számos levélrészlet és lejegyzett beszélgetéstöredék maradt fenn kettejük egymást messzemenően tisztelő kapcsolatáról. Például 1982 márciusában Sridhara Maharaja azt mondta:

„[Sríla Prabhupada] gyakran konzultált velem a Bhagavad-gítá fordítása kapcsán.”

A következő levélből világossá válik, hogy Srila Prabhupáda Srila Sridhara Maharádzsot bizalmas barátjának és fejlett vaisnavának tartotta egész életében. Mivel egészségi állapota miatt aggódott, Sridhara Maharaját levelet írt neki. Kérdezte, sokáig marad-e az Egyesült Államokban, mikor tér vissza Indiába, Vrindávanaba. Srila Prabhupáda egy bhaktának írt levelében így reagált Sridhara Maharaja soraira:

„Sripada Sridhara Maharaja szavait mindig megszívlelem. Mindig jól, bölcsen beszél. Bhaktisiddhanta Prabhupada távozása után helyénvaló elfogadni az útmutatásait.”

Srila Sridhara Maharaja oly nagyra értékelte Prabhupádát, még a szannjász nevét is ő javasolta. Azt tanácsolta a Gaudiya Sangha vezetőinek, hogy az akkori Abhay Carannak adják meg a „Bhaktivedanta” címet. Tehát amikor a szannjász beavatása megtörtént Abhay Caran „Bhaktivedanta Swami”, Szvámi Maharádzs lett. A Prabhupáda megtisztelő címet a tanítványaitól kapta.

Srila Sridhara Maharaja szanszkrit költészete

Srila Sridhara Maharaja számos szanszkrit és bengáli klasszikus ima és kommentár szerzője. Munkáit világszerte a tiszta vaisnavizmus gyöngyszemeként említik a tudósok és a bhakták. Lelki mélységük és költői stílusuk egyaránt varázslatos. Filozofikus és eredeti költői írásai sok embernek segítettek a lelki élet útján.

Még Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur életében Sridhara Maharaja írt egy tíz stancás verset. A stanca komplikált költői forma, hatsoros versszak, mely ötös, hatodfeles jambikus sorokból áll. A vers bemutatja Bhaktivinoda Thakurt és a Caitanya Mahaprabhutól származó tanítványi láncot. Bhaktisiddhanta Saraswati Thakura rendkívül elégedett volt a vers mélységével és örömteli stílusával.

A másik hasonlóan elragadó verse a Pranamami sada prabhupada-padam, mely Srila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura dicsőítése, és a csodálatos 72 versszakos Prema dhama deva stotram. Ez Caitanya Mahaprabhu áldott lilájának magasztalása, mely számos alankarát, nyelvi díszt tartalmaz. Mindkét költeményt rendszeresen éneklik a Gaudiya Math templomokban.

Srila Sridhar Maharaj számos egyedi lelki imát és verset írt szanszkrit és bengáli nyelven. Ugyanakkor még lenyűgözőbbnek tűnik az a képessége, hogy ezeket a gondolatokat angolul is tökéletesen fejtette ki. Tanítványai összeállították rögzített beszédeinek hatalmas könyvtárát, ezekből több is megjelent, néhány magyarul is kapható, pl. az Arany avatár.

Sridhar Mahárádzs tanítása videón

Sríla Bhakti Raksaka Srídhar Swami a 20. század kiemelkedő vaisnava lelki tanítómestere volt. Élete és tanítása hallható az alábbi videón Leveles Zoltán Haridzsan hindu tanító elbeszélésében.

Álljon itt végül tiszteletünk jeléül Sridhar Mahárádzs dicsőségét kifejező szanszkrit slóka:

devaṁ divya-tanuṁ suchanda-vadanaṁ-bālārka-chelāñchitaṁ
sāndrānanda-puraṁ sad-eka-varanaṁ vairāgya-vidyāmbudhim
śrī-siddhānta-nidhiṁ subhakti-lasitaṁ sārasvatānām varaṁ
vande taṁ śubhadaṁ mad-eka-śaraṇaṁ nyāsīśvaraṁ śrīdharam

Leave a Comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .