Ramanuja (Rámánudzsa vagy Ramanujacharya) 1017. április 30-án, híres papi családban született. Családos élete után szerzetesként élt, India-szerte utazott és tanított. Ramanuja vitathatatlanul az egyik legnagyobb guru a Srí tanítványi láncolatban. Missziója révén hatalmas és földrajzilag is nagy hatósugarú vaisnava közösséget hagyott maga mögött. 120 éves földi tartózkodásából mintegy 60 évet Srírangamban töltött. Ez a második legnagyobb hindu templom Indiában, és az első legnagyobb működő templom-komplexum a világon. A Srírangami templomegyüttest UNESCO a világörökség részeként őrzi.
Oly korban élt, amikor Indiában éles ellentét mutatkozott a személytelen filozófiát valló tudósok és Istent a Legfelsőbb Személyként szerető hívek között. Ramanuja tiszta felfogására jellemző, hogy már fiatal korában felszólalt, ha Istenről személytelen módon beszéltek. Ezt a gyönyörű verset szavalta:
„A Legfelsőbb két szeme oly gyönyörű, mint két lótuszvirág, melyek a napfényben bontogatják szirmaikat.”
Ramanujacharya írásai
Ramanuja kimagasló filozófus és teológus volt. Kilenc szanszkrit nyelvű filozófiai munkát írt. Ezek közül a Vedartha-Sangraha a legjelentősebb. Tükrözi az Upanisadok lényegét, és a vitatott szövegeket odaillő módon tárgyalja. Leghíresebb írása a Sri Bhasya, melynek témája a valóság három meghatározója: Isten, az egyéni lélek és az anyag. Az emberi élet legfontosabb céljaként pedig az Isten iránti szerető odaadást jelölte meg. Híresek a Védánta-szútrához és a Bhagavad-gítához írt kommentárjai.
Ramanujacharya írásai a Védák tanításának magyarázatai.
Ramanuja a nagy egységesítő
Ramanuja tanítómestere Yamunacharya volt. A mester Sri Rangamból származott, ahol a híres Visnu templom állt. Guruja az odaadás tudományára oktatta hű tanítványát. Ramanuja olyan nagy hatású lelki tanítómesterré vált, hogy sok tanult tudós elment meghallgatni, majd a tanítványai lettek. Filozófiai iskolája alapos magyarázatot ad az Isten előtti meghódolás szépségéről és fontosságáról. Számtalan tanítványa között a kor nagy tudósai is megtalálhatóak.
Ramanuja vagy Ramanujacharya a maximális elfogadás elvét hirdette:
„Isten szemében minden élőlény, nemcsak az emberek, hanem az állatok és a növények is egyenlők”.
Az embereket nem különböztette meg származásuk szerint. Számára a kasztbeli, a vallás és népcsoport szerinti vagy a nemi hovatartozás nem létezett, mindenkiben a lelket látta. Sőt jóváhagyta azt a hagyományt is, miszerint bárki, aki ismeri a Krsna tudományát, hiteles guruvá válhat.
Ramanuja tiszta teista filozófiát vallott. Elvetette azt a felfogást, miszerint a jiva (dzsíva), az egyéni élőlény egyenlő lenne a Legfelsőbbel. Nem is válhat Istenné, mint ahogy Shankara korábban feltételezte.
Ramanuja azt tanította, hogy a lélek Isten egy részecskéje, s mint ilyen, az a feladata, hogy szolgálja a teljes egészet. Ramanuja filozófiája, mint „vishishtadvaita” vált ismertté. Ennek megfelelően:
az élőlény minőségileg egy a Legfelsőbbel, de mennyiségileg különbözik.
Ramanuja utolsó tanítása
A halálos ágyán Sri Ramanuja 82 szentenciát hagyott hátra a tanítványainak. Íme, néhány ezek közül:
- Az összes megszerzett tudásod sem véd meg, ha az érzéki örömöket választod. Nem elég, ha fegyelmezed élvhajhász vágyaidat, meg kell hódolnod az Úr előtt.
- Ne találj hibát az Úr vagy hívei dicséretében.
- Egy hívőt megsérteni nagyobb bűn, mint nem imádkozni Istenhez.
- Társulj azokkal, akik át akarják adni magukat az Úrnak.
- Ne tekintsd a gurut hétköznapi embernek.
- A kötelességed, hogy átadd magad a Legfelsőbbnek.
- Nincs magasztosabb annál, mint örömöt szerezni az Úrnak és híveinek.
Összegzés
Sri Ramanuja (1017-1137), a Sri Vaisnava szampradája vagy tanítványi láncolat létrehozója. A Sri vaisnavizmus legfontosabb filozófus szentje és a hinduizmus egyik legdinamikusabb karaktere. Filozófiai és társadalmi reformer volt, az indiai filozófiát és a védikus hagyományokat annyira újjáélesztette, hogy a hinduizmus szinte minden aspektusát befolyásolta munkája. Élete és művei egyedülálló személyiségét bizonyítják, ötvözik a szemléletes betekintést, a logikai élményt és az Isten iránti önzetlen odaadást.
A Hyderabad közelében állítják fel szobrát, mely a világ legnagyobb ülő fém szobra lesz.
Leave a Comment