Szítá istennő

Szítá istennő a Rámájana híres nőalakja, aki a női erény és odaadás megszemélyesítője. Szítá örök társa Ráma, aki Visnu avatárja. Visnu hitvese, Laksmi pedig Szítáként jelenik meg. Ideális lány, feleség és anya szerepet tölt be.

Sita istennő Ráma avatárral

Szítá a Földanya gyermeke. Másik neve apja, Janaka Maharádzs után Janaki (Dzsánaki). Szítá egy különleges ceremónia keretén belül maga választhatta ki férjét. Ráma volt az egyetlen, aki elnyerte a szívét, hiszen a lelki világban is örök társak. Hűséges feleségként a száműzetésbe is követte őt.

Amikor a gonosz Rávana elrabolta, hűségesen várta kedvesét. Szítá sohasem átkozódik vagy forral bosszút. Biztos abban, hogy Ráma érte jön, és megmenti. Ez természetesen be is következik, és a boldog pár visszatérhet Ajodhjába.

Szítá istennő áldozata a királyság érdekében

Sok idő telik el. Ráma, mint jó király minden figyelmét népe jólétére fordítja. Egy alkalommal tudomására jut az a kritika, mely kétségbe vonja Szítá királynő erényét. Bár ő tökéletesen bízik feleségében, a magánembert felül kell bírálnia a királynak. Az uralkodó legfontosabb feladata a dharma, az erkölcsi rend és az emberi életszakaszok előírt kötelességeinek védelme. Tökéletes uralkodóként nem teheti meg, hogy a magánéletét a közügy elé helyezze.

Szítá istennő, Ráma és Laksman az erdőben

Az Úr Ráma teljesen biztos volt felesége ártatlanságában, de tudta, hogy a világ nem fogadja el Szítá tisztaságát, amikor egy démon 11 hónapig fogságban tartotta. Pedig Rávana már csak azért sem árthatott Szítának, mert egy átok miatt távol kellett tartania magát tőle. Csak várta, hátha megtörik Szítá ellenállása. Az átok szerint ugyanis, ha erőszakkal tesz magáévá egy nőt, abban a pillanatban meghal. Ezt azonban mások nem tudták.

Ráma megkérdezte fivérétől, Bharátától: „El kell hagynom várandós hitvesemet, vagy öngyilkosságot kell elkövetnem?” Ennek hallatán Bharata ájultan rogyott össze, már attól a gondolattól is magánkívül lett, hogy Ráma elhagyja a királyságot.

A közvélemény nyomására Ráma – bármennyire is szenvedett miatta – elküldte Szítát. Élete végéig cölibátust fogadott, és ettől kezdve a padlón aludt, mert úgy vélte, kedves Szítája sem élvezheti a királyi kényelmet.

Ha Ráma másként cselekedne, nem lenne hiteles uralkodó a köznép szemében. Ezzel éppen azt a missziót kockáztatná, amiért megjelent. Nem teljesítené dharma védelmét, és egy újabb polgárháborút idézne elő. Ugyanis korábban éppen a vezető réteg hibás életvitele miatt kellett a ksatriákat, vagyis a harcosokat letörölni a Föld színéről.

Szítá szerepe

Ráma Visnu avatárja. Azért jelent meg, hogy igazságos uralkodóként példát adjon a jövő nemzedékeinek. Szítá, Laksmi dévi avatárja pedig azért, mert elválaszthatatlan férjétől. Szítá megérti Ráma helyzetét. Nem akar még nagyobb fájdalmat okozni szeretett férjének, így zokszó nélkül távozik. Egy szent remetelakban kap menedéket. Ott hozza világra ikerfiait, akik később találkoznak apjukkal, és megkapják jogos trónörökösi helyüket. Szítá beteljesítve feladatát elhagyja ezt a világot.

Ráma és Szítá szerelmes odaadással viseltetnek egymás iránt. Nem szabad elfelejteni, hogy ők teológiai értelemben Visnu és Laksmi avatárjai, akik egy bizonyos cél érdekében jelennek meg.

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.