Ráma Isten avatárja

Ráma vagy Rám, Kaushalya királynő és Dasharatha király legidősebb fia, az Ajodhja Királyság uralkodója. A híres óind mű, a Rámájana központi szereplője. Szítá istennő örök társa. Emellett Tulsidas műve, a Ramcharitmanas is részletesen leírja Ráma életét.

Rama Isteni arca

Ráma isteni arca: amilyennek a Srí Rám c. darab rendezője látja. 

Tipp: Előadások az isteni avatárokról élőben>> Hindu tanítások

 

Ráma Isten Visnu avatárja. Visnu a három hindu fő istenség, a Trimurti  egyike. Visnu 10 avatárja közül a hetedik fő megjelenése egy királyi szerep. Ráma isteni avatárként a tökéletes uralkodó feladatát mutatta meg.

Ráma a hinduizmus egyik legnépszerűbb istensége. Az Úr Rámát a tökéletes emberi élet példaképeként is imádják.

Ráma Visnu alászállása

Amikor Visnu Ráma alakját ölti fel, alászállása az előző avatáréhoz is kapcsolódik. Ugyanis Parasuráma, a hatodik avatár feladata a ksatriják, a harcos osztály eltörlése volt. Az uralkodók és a katonaság generációkon keresztül visszaéltek a hatalmukkal, a vallási elveket nem tartották be, és csak szenvedést okoztak a népnek. Rámának be kellett bizonyítania, hogy egy tökéletes király birodalmában hírből sem ismerik a félelmet és a szegénységet.

A Rámájana és a Ramcharitmanas egy lényeges pontban eltér egymástól. Az első az Úr Rámát tökéletes emberként ábrázolja, aki szigorú erkölcsi kódex szerint élt, és még a nagy csapások sem térítették el az igazság útjáról. Ez a felfogás Rámát Maryada Purushottamnak vagyis „a legnagyobb embernek” nevezi, mivel személyes szenvedését a közjó miatt háttérbe szorította.

Tulsidas pedig a Legfőbb Úrként mutatja be Rámát. A XVI. századi költőt, Tulsidast nagy szanszkrit tudósként ismerték, de odaadásáról is híres volt. Munkája „a középkori indiai költészet mágikus kertjének legmagasabb fája”.

Ráma szerepe

Mért volt szükség Ráma megjelenésére? Másképp az emberek soha nem tapasztalhatták volna meg a jó kormányzást. A vezetőknek óriási felelőssége van. A védikus elvek szerint egy király népének jóakaró apja, akinek gondoskodnia kell a birodalmában élő valamennyi élőlény jólétéről.
Ráma a dharma megőrzőjeként az ember tökéletes életét mutatta be. Mi a dharma? Életforma, alapja az igazság elve. Az igaz cselekvésben a dharma az igazságos döntés. Minden olyan tudatlan és önző cselekedetet, amely bánatot okoz más élőlénynek adharma, vagyis az isteni törvények elleni cselekedet. Ráma szerepei szerint:

  • a tökéletes uralkodó
  • szüleinek ideális fia
  • a fiatalabb fivéreinek jó testvére
  • feleségének odaadó férje – Mivel ismert a Válmiki féle Rámájanából Szítá életének szomorú fejezete, erről bővebben a Szítá istennő részben olvashat.

 

Legendás uralkodása mind a mai napig a tökéletes vezető eszményképe. Birodalmában senki sem volt szegény vagy elnyomott. Egy példából képet kaphatunk, a főváros gazdagságáról. Minden tiszta és pompás volt, a paloták közti utakat az elefántok illatosított vízzel locsolták fel. Ajodhja ma nem így néz ki, de továbbra is a legfontosabb zarándokhelyek egyike.

Ráma jelleme

Soha nem hazudott, soha nem beszélt csúnyán.

Nem várta, hogy a másiknak kelljen nyitnia, mosolygott, és elkezdte építeni a kapcsolatot.

Soha nem játszott szerencsejátékot.

Nem emlegette azt, amit másoknak adományozott, sem a saját nagyságát.

Rama, Laksman és Szítá dévi

Ha valaki tele volt hibával, de akadt egy jó tulajdonsága, akkor csak arról a jóról beszélt.

Ha valaki kritizálta, csendesen hallgatta, és utána halkan megmagyarázta a dolgot, hogy törölje a félreértéseket.

Anélkül élvezte a boldogságot, hogy áthágta volna a társadalmi normákat, vagy másnak aggodalmat okozott volna.

Soha nem pazarolt, mindenki számára hasznosan költötte a pénzt.

Bár király volt, tökéletesen ismerte a magasabb igazságokat, és minden spirituális gyakorlatot elvégzett.

Nemcsak népével szemben, hanem minden földi teremtménnyel jóindulatú volt.

Elégedett volt fele vagy negyed annyi étellel is, mint egy átlag adag, sőt egy marék ennivalóval is.

Megjelenése mindig kellemes volt, vagyis ápoltan, csinosan mutatkozott.

Életelve az volt, hogy mindenkit a védelmébe vett, aki meghódolt előtte. Nem számított, hogy korábban mennyi kárt okozott az illető.

Soha nem gondolt más nőre, csak a feleségére, Szítára.

Ráma avatár – isteni inkarnáció

Ráma avatár kifogástalanul teljesítette dharmáját, a királyi életfeladatát. Ehhez még a természet védelme is hozzátartozott. Amikor Visnu Ráma szerepében jelenik meg, akkor a tökéletes király életét éli. Példát mutat az utókornak: a királyok nem uralkodók vagy istenek, hanem alattvalóik szolgái.

Ráma egyben példát mutatott a gyermeki engedelmesség, a testvéri ragaszkodás, a szeretetteljes barátság, a házastárssal szembeni hűség terén is.

Hanuman: mindig Ráma istenre gondolt

Amikor felesége kiszabadításáért harcolt, sok segítője akadt. Minden élőlény, a madarak, medvék, mókusok is szerették. A leghívebb szolgája Hanumán, a hihetetlen erejű majomharcos volt. Hidat építettek, hogy át tudjanak kelni a tengeren a szigetre, ahol Szítá raboskodott. Ráma hídja, Ramsetu ma is látszik: Dél-India egyik csúcsát köti össze Lankával.

Ramachandra nevei

Rám, Ráma, Rámacsandra (angol átírással Ramachandra) – ez a három legismertebb neve.

Ráma örömöt, boldogságot jelent, a „csandra” szép hold értelemben egészíti ki a nevét.

Ő Rágava is, melynek jelentése: Ragu leszármazottja a Napdinasztiából. Hívják Raghupati Raghava-ként is. A kifejezés arra utal, aki lelki tudással rendelkezik, és szilárd az igazlelkűségben.

E két szóval kezdődik egy népszerű hindu dal, Gandhi egyik kedvence, amit rendszeresen énekelt. A Mahátma halála pillanatában is Ráma nevét ejtette ki utoljára.

Rama mantra

श्री रामाय नमः.
om sri ramaya namah – Hódolatajánló mantra.

श्री राम जय राम जय जय राम.
sri ram jay ram jay jay ram

Rama raksa mahamantra néven is ismert védelmet adó mantra. A raksa védelmet jelent, a maha nagyszerűt.

Ráma isteni ünnepe

Ramnavami Ráma megjelenésének napja, a hinduk világszerte kiemelkedő fesztiválja. Kilencnapos ünnep, általában április hónapra esik. Színes felvonulások, bhajanestek, vagyis a vallásos énekek zengése jellemzi, naponta több puját, istentiszteletet tartanak. Ráma dicsőítésére védikus mantrákat zengnek, és meghallgatnak néhány fejezetet a Ramacharitamanas-ból.

Sokan ez alatt az idő alatt csak gyümölcsöt és tejet fogyasztanak. A Rámának szentelt templomokat virágokkal és kis lampionokkal vagy mécsesekkel díszítik. Az Úr Ráma kegyszobra gazdagon díszített, szép ruhában áll a hívek előtt. Mellette természetesen ott van Szítá, sokszor Laksman, a testvére és Hanumán is.

Ramachandra hazatér Ayodhyába

Az őszi Divali ünneplés, a Fények fesztiválja. Ilyenkor Ráma hazatérésére emlékeznek, aki miután legyőzte a rettegett démonkirályt és kiszabadította feleségét, visszatért vele Ajodhjába.
A Jó és a Gonosz legendás háborújában győzött a Jó, ez a lelkesítő üzenete Ráma cselekedeteinek. Természetesen minden ünnep elengedhetetlen része a Rámájana előadása.

A Rámlila ünnepségek csúcspontját jelenti a Dussehra. Az éjszakai égboltot nemcsak a tűzijáték tarka fénye világítja meg. A gonosz Rávana figuráját elégetik egy máglyán, és fohászkodnak, hogy a tudatlanság sötétsége eltűnjön mindnyájuk életéből.

A Rámlila ünnepségeket 2008-ban az UNESCO az „Emberiség szellemi kulturális öröksége” egyikének nyilvánította.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.